Краса
українських пейзажів
на
полотнах
Сергія
Васильківського
Підготувала
вчитель
образотворчого мистецтва
та
художньої культури
ЗОШ І-ІІІ
ст. с. Бубнів
Приступа
В.В
Сергій Іванович Васильківський – один
з найвидатніших українських художників кінця XIX початку XX сторіччя. ( СЛАЙД 2
) Його твори зберігаються у найбільших музеях нашої країни, за кордоном, у
численних приватних збірках і колекціях. Впродовж більше ста років вони є
самобутнім яскравим взірцем глибокого самовираження і високого професіоналізму
видатного живописця, що пробуджують в нас щирі почуття, бентежать наші душі. В
них живе мальовнича Україна.
( СЛАЙД 3 ) Народився С.І.
Васильківський 19 жовтня 1854 року в місті Ізюм на Харківщині. Ріс він серед
чудової природи, поміж працьовитих, чутливих до добра людей. Схильність
Васильківського до пейзажу зумовила краса природи рідного краю, що причарувала
його ще в дитинстві. Після Тараса Шевченка ніхто з українських художників не
мав у своєму доробку стільки творів, присвячених рідному краєві, скільки мав
Сергій Васильківський. А головне – Васильківський створив свій образ України.
Нічого досі не було в українському мистецтві післяшевченківського періоду
такого, де б так безсумнівно пізнавалася Україна і зворушувала своєю простотою
і красою. Правдиві, національно і соціально визначені твори Васильківського
полонили красою та ясністю їхньої високопрофесійної і водночас простої,
народної живописної мови, переконливістю змісту і форми.
( СЛАЙД 4 ) У художній скарбниці
Харківського історичного музею – досить цікава збірка творів Сергія
Васильківського: «Селяни», «Хата», «Річка Донець», «Козаки на відпочинку»,
«Українська ідилія», «Краєвид Артемівських гір», «Побачення», «Водяний млин»,
«Бій козака Голоти», «На пасовищі», «Розлив річки», «На полюванні», «Хутір»,
«Весна», «Весна в Анатолії», «Морська тиша», «Етюд», «Полювання на качок»,
«Старий Харків», «Передача клейнодів», «Етюд з зображенням весіннього пейзажу»,
«Карикатура на графа Капніста», «Портрет професора Фавра Володимира
Григоровича», автопортрет «Васильківський Сергій Іванович».
Злиття художника з рідною природою і
розуміння її як лона буття людини обумовили і відповідне трактування краєвиду.
Насамперед це національні мотиви. Васильківський завжди відкидав штучність у
побудові твору. Гостро спостережна і вміло вибрана в оточенні реальна і жива
краса краєвиду стала його ідеалом. Митець пише реальну українську природу,
серед якої жив і живе, боровся і працює наш народ. Однією з рис українського
національного характеру, поряд з працьовитістю, волелюбством, почуттям
товаристськості та гумору є пісенність натури. Співзвучність живописного і
пісенного мотивів, цілком природна в художній творчості народу, і становить
національну особливість українського мистецтва, зокрема пейзажу. У творчості Васильківського
вона виявилась напрочуд повно і яскраво. У більшості своїх робіт С. І.
Васильківський зображав природу Харківщини. Разом з тим живописець зумів
створити типовий образ природи всієї України в різні пори року, в різний час
доби.
( СЛАЙД 5 )
Одна з найвідоміших робіт — “Козача левада” (1890 р.) — вражає соковитими барвами.
Національний музей українського мистецтва у Києві позичив це полотно в
Харківському музеї з ціллю його постійної експозиції у столиці, але через
двадцять років харків’яни зажадали його назад. Ця робота — візитівка митця
та один з кращих зразків пейзажного жанру в українському мистецтві кінця ХІХ
ст. Її дуже часто копіюють та репродукують. Тут зображений пишний луг з його
багатим різнотрав’ям. Здається, що пейзаж звучить і ворушиться…. За лугом
блакитніє смуга дерев. Небо зі світлими хмарами дуже реалістичне, ефект
освітлення переданий точно. Небо і земля майже порівну ділять композицію —
це надає полотну величі. Просторовість увиразнює фактура трав — ті,
що попереду, детально промальовані, позаду – узагальнені.
( СЛАЙД 6 ) Справжня перлина –
маленький пейзаж «Раннє полювання». Хвилює цей твір одухотвореністю, емоційним
відображенням стану природи; тонкі й складні відтінки передають ніжність і
мінливість ранкового неба перед сходом сонця і спокій ще не освітленої, без
блисків води.
( СЛАЙД 7 ) У художній спадщині
майстра твори на теми козацтва за своєю кількістю й за значенням посідають
друге місце після пейзажів. В історичних полотнах Васильківського («Козаки в
степу», «Козак у степу», «Козак Голота», «Запорожець на посту») відображено
величність рідних просторів, дано емоційне, узагальнене уявлення про деякі
моменти з минулого України, в образах героїв втілено хоробрість, властиву
народові. Показуючи українське козацтво, митець відзначав його внесок у
національно-визвольну та антифеодальну боротьбу народу, а також уособлював в
образах козаків вільнолюбство, мужність широких народних мас. Неодноразово
Васильківський показував у своїх творах простих козаків як стражів рідного
краю. Це і козак ( СЛАЙД 8 ) «Запорожець на посту», який на узліссі
невеликого гаю залишив свого коня і стоїть, спершись на рушницю, вдивляється,
чи не з’явиться ворог і козацькі вершники-дозорці серед степових просторів
(«Козаки в степу»). Образам захисників рідного краю присвячені полотно «Козак у
степу» і панно-картину «Козак Голота». Полотно «Козак у степу», ( СЛАЙД 9 ) в якому зображено статичну постать вершника,
козака-дозорця, викликає певні асоціації, пов’язані з уявленням про неспокій,
напруженість козацького життя. Романтичність цього твору, епічність картини
«Козаки в степу» співзвучні з описами природи в народних історичних думах і
піснях.
Приваблює Васильківського й селянська
тема( СЛАЙД 10) . Найчастіше художник
зображав ярмарки, базари, окремі епізоди з повсякденного життя селян. У картині
«Ярмарок у Полтаві», як і в багатьох інших творах, Васильківський, точно
передаючи особливості архітектури, селянського одягу, проявляє себе і як
прекрасний знавець етнографії. Зацікавленість Васильківського фольклорними
джерелами, які нерідко живили його творчість, зумовила інтерес митця до
народних звичаїв. Так, різдвяне колядування – стало темою його картини
«Колядники» ( СЛАЙД 11) . Художник
показав момент, коли дорослі й діти, щойно закінчивши колядувати, стоять біля
хати, а хазяйка кладе одному з них у мішок гостинці як подяку за співи. У
картині ( СЛАЙД 12) «Чумацький Ромоданівський шлях» художник
відтворив типовий емоційний образ природи України й водночас показав характерну
сторінку з історичного побуту українського народу – похід чумаків до Криму по
сіль. Враження безконечності шляху посилюється також асоціативно. Розміреність
ходи чумаків, монотонність руху валки возів свідчать, що подорож розпочалася
вже давно й триватиме довго, що перед нами лише частина великого шляху.
( СЛАЙД 13) Полотна Сергія Васильківського, утверджуючи
красу і велич рідної природи, своєрідність побуту й епічність історичного
минулого сприяли розвиткові тематичного національного монументального живопису,
відродженню традицій українського орнаментального мистецтва. Пейзажі, частина
композицій на теми історії, окремі побутові картини Васильківського зберігають
свою безперечну цінність і в наш час. Здобуток художника у створенні пейзажу, у
відтворенні епічного образу батьківщини знайшов подальший розвиток і став
широкою галереєю прекрасних своєю правдою картин життя України, глибоким виявом
духовності нашого народу.
Немає коментарів:
Дописати коментар